lördag 13 december 2008

Det börjar närma sig!


I dag har dottern (iklädd Luciastass) och jag klätt granen och hon tyckte det var så spännande! Vi har en sådan gran som är garanterat barrfri och jag gråter inte särskilt mycket över det. Visst är riktiga granar mycket vackrare men jag tycker personligen att alla fina granar borde få stå kvar i skogen, jag tror att de trivs bättre där... Dessutom är det så att mannen i huset blir väldigt snuvig av granar.


En del tycker kanske att det är väl tidigt att klä granen, men vi brukar alltid ta in den en eller ett par veckor innan julafton, av den enkla anledningen att vi vill kunna njuta av den under en längre period. Dessutom är det så att vi inte brukar vara hemma just under julhelgen och då är det trevligt att ha den innan.

7 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Jag är också lite av en plastgransmänniska av samma skäl, MEN i år ska vi faktiskt ha en riktig gran eftersom det är så speciellt med grandoften. Om vi har en riktig gran vart 15:de år behöver vi inte ha dåligt samvete för skogen... Eller hur?

Din gran är jättefin. Den ser så äkta ut! Gulligt lucia-tåg, men jag antar att det riktiga var ännu gulligare. Kram!

Annelie Johnsson sa...

Hej!
Du har en vinst att hämta...
Stort grattis. Maila över din adress så kommer vinsten på posten.
annelie"snabela"halsomagasinet.net
Kram Annelie

♥ mamman i huset ♥ sa...

Hmmm... jag ville ju vinna... men:

GRATTIS GRATTIS GRATTIS Jag unnar dig verkligen att vinna, och jag har ju redan vunnit en del i bloggvärlden...

Kram!

s.m.i.l.e sa...

Julgran ja, äkta eller inte. Jag har lite dåligt samvete och varje år när jag står mitt i natten (tradition!) och pyntar den så säger jag samma sak: "Inte klokt egentligen! Vilken tokig tradition att hugga ner ett helt träd och släpa in i huset och låta den stå i vatten några veckor". Visst är det tokigt när man tänker på det? Inte minst ur miljöhänsyn...

Jag kompromissar; jag har en fuskgran på ovanvåningen!

Gills det? ;-) Kram och fortsatt trevlig söndagkväll!

StrandviksVillan sa...

Men oj så tur du har i bloggtävlingar! ;) Grattis!
Vi har också "miljövänlig" gran och vi tycker faktiskt om den. Inget sjå med att springa och leta, bara att packa upp - och den är alltid lika jämnväxt och vacker, hihi! Fast jag har tagit in lite äkta ris i en kanna, blev så mysigt så!

Lena sa...

Fick tipset av mamma att kika in. Du måste komma från ett särdeles konstnärligt släkte… Vilken fin blog! Underbara bilder. Skickade iväg adressen till dina Kanadakusiner också.

Mörkret där uppe måste vara jobbigt. Tycker det är nog jobbigt här nere. Vi har faktiskt börjat äta extra D-vitamin av den anledningen. Vi hinner aldrig ut under dagtid, men snart vänder det! Vi fick t.o.m några ägg häromdagen. Hönorna brukar inte komma igång förrän till våren när det ljusnar. Ska bli spännande att se om de tänker fortsätta.

Sköt om er!

Johanna sa...

Alla granar är vackra då de är pyntade! Visst gillar jag mera äkta, men lite dåligt samvete orsakar de nog även mig.

Kram!